ویژگی های آموزش الکترونیکی

ویژگی های آموزش الکترونیکی

  در مورد ابزارهای آموزش الکترونیکی، سه ویژگی زیر مورد برسی قرار می گیرد. 1. تکرار:  یک محتوای الکترونیکی باید قابلیت تکرار ، با توجه به نیاز کاربر را داشته باشد تا فراگیر بتواندآن را در هر زمان و به دفعات لازم که نیاز به یادگیری داشته باشد ،استفاده نماید.2.تعامل:  شما چه نوع آموزشی را می پسندید؟ دوست دارید بنشینید و به حرفهای استاد گوش بدهید؟ یا دوست دارید در آموزش مشارکت کنید و مطالبی را که یاد گرفته اید تمرین کنید؟ در آموزش الکترونیک ، واژه تعامل یا Interaction به معنای مشارکت کارآموز در امر فراگیری است. بسیاری بر این عقیده هستند که اگر در هنگام آموزش، از فراگیر بخواهیم که عمل خاصی را انجام دهد، یا آنچه گفته شد را تمرین کند، تاثیر آموزش بسیار بیشتر خواهد بود. زیرا هم حواس وی هشیار خواهد شد و هم متوجه می شود که مطلب را درست یاد گرفته است یا نه. فرض کنید که دارید یک فیلم آموزشی را نگاه می کنید. در حین کار،  فیلم متوقف می شود و از شما خواسته می شود که  روی دکمه خاصی کلیک کنید. اگر کارتان را درست انجام دهید، بازخورد مثبت می گیرید و اگر اشتباه کنید، به شما تذکر داده خواهد شد. در آموزش الکترونیک ، این نوعی تعامل است. در اینجا از شما خواسته شده روی دکمه ای کلیک کنید تا معلوم شود که درس را فرا گرفته اید یا نه. ممکن است از شما خواسته شود متن خاصی را در کادری تایپ کنید. یا یک شئ را با موس جا به جا کنید. همچنین ممکن است در پایان درس از شما یک آزمون گرفته شود. همه اینها انواعی از تعامل هستند. البته تجربه نشان داده که کاربرد تعامل در همه جا لزوماً نتیجه مثبتی ندارد. تعامل در آموزش الکترونیکی انواع مختلف و سطوح مختلفی دارد .3.ارتباط:  یکی از ویژگی های ممتاز یک آموزش الکترونیکی این است که فراگیر ارتباط همزمان با آموزش دهنده در جریان آموزش را داشته باشد و در صورتیکه نیاز به راهنمایی های پیشبینی نشده ای داشته باشد،بتواند در فاصله زمانی کمی با استاد ارتباط برقرار نماید.همچنین با استفاده از این ویژگی ،پاسخ آزمون ها می تواند از طرف مربی بررسی و بازخورد سریعاً به فراگیر اعلام شود. سایت های آموزشی Ostad On Line از این قبیل می باشند. شیوه های آموزش الکترونیکیآموزش الکترونیک دامنه گسترده ای دارد و بسته به نوع استفاده از ابزار و امکانات الکترونیکی به چند دسته تقسیم می شود. البته به علت انعطاف پذیری فوق العاده آموزش های الکترونیکی می توانید نحوه آموزش را به طریق دلخواه، مناسب با فعالیت خودتان، شرایط موجود و امکانات طراحی و پیاده سازی کنید؛ از این رو بعضی از ویژگی های گفته شده می توانند در سیستم شما وجود نداشته باشند یا ویژگی های دیگری جایگزین آن ها باشند.1.آموزش با رادیو و تلویزیون:این روش قدیمی ترین روش در آموزش الکترونیک می باشد.در این روش،فراگیر باید در ساعات از پیش تعیین شده باید برای آموزش در محلی که وسایل لازم (رادیو یا تلویزیون) قرار دارد،حاضر باشد.در این شیوه ،تکرار،تعامل و ارتباط وجود ندارد.2.آموزش از طریق ظبط صوت و ویدئو:در این نوع آموزش نیاز به ساعت از پیش تعیین شده ای وجود ندارد و فرگیر در هر لحظه که نیاز به آموزش داشته باشد ، می تواند خود نسبت به یادگیری اقدام نماید. همچنین می تواند به تعداد دفعاتی که نیاز به آموزش دارد ،فرآیند را تکرار نماید. 3. آموزش مبتنی بر کامپیوتر: در این روش بجز در موارد خاص احتیاجی به اتصال به اینترنت و حتی به شبکه نیز نیست. در این روش اطلاعات بروی یک واسط الکترونیکی  ذخیره می شود و کاربر با استفاده از یک کامپیوتر یا ابزار خواننده آن واسط الکترونیکی می تواند از آن استفاده کند. یک مثال متعارف آن استفاده ازCD آموزشی است که در کشور خودمان بسیار از آن استفاده می شود.4. آموزش بر پایه وب: در این روش آموزش از طریق اینترنت خواهد بود. در اکثر موارد آزمون ها و ارائه مدرک هم از طریق الکترونکی و وب است. کلاس های درس ، یادداشت های درس، جزوه ها، اتاق بحث، پست الکترونیکی و غیره جزء ویژگی های این روش هستند و همگی برروی وب ذخیره می شوند. 5. آموزش از طریق تلفن همراه: آموزشی است که کاملا جدید است و تقریبا می تواند در گروه بالا قرار گیرد اما به علت افزایش تعداد افراد دارنده تلفن همراه و تمرکز بروی این روش که به M-learning شهرت یافته دسته ای جدا برای آن در نظر گرفته می شود. به خوبی می توان این روش را پیاده سازی کرد. ولی لازمه آن ایجاد زیر ساخت های مخابراتی است. خیلی از مردم مخصوصا در جوامع شهری وقت زیادی از خود را در انتظار وسایل نقلیه، ترافیک و غیره از دست می دهند. تا همین چند سال پیش افراد برای استفاده از این وقت، کتاب هایی همراه خود جابه جا می کردند که مشکلات خودش را داشت مثلا در را ه های ناهموار آسیب زیادی به چشم وارد می شد و ... . با ارائه ذخیره ساز های دیجیتالی صدا، مطالعه به سمت آموزش از طریق صدا حرکت کرد، ولی همچنان آموزش از طریق چشم بالاترین کارایی را دارد.  

بنابراین استفاده از ابزارهای دیجیتالی تصویری بهتر از همه است زیرا :
1. می توان به جای نوشته از تصاویر ثابت و متحرک و یا فیلم استفاده کرد.
2. می توان اندازه نوشته ها را بسته به موقعیت و کاملا دلخواه بزرگ و کوچک کرد.
3. می توان از خوانندگان متن یا صدای ضبط شده همراه متن و حتی موسیقی در کنار آموزش استفاده کرد.
4. در صورت خستگی از مطالعه می توان از وسایل تفریحی داخل این وسایل استفاده کرد.

/ 0 نظر / 7 بازدید