دفاع وزیر آموزش و پرورش از بخشنامه جنجالی خود

دفاع وزیر آموزش و پرورش از بخشنامه جنجالی خود

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در دستورالعمل جدید، در خصوص اختصاص تعداد معاون کافی در مدارس غفلت کرده ‌بودیم، گفت: بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش مشکل ندارد بلکه بیش‌تر زمینه‌سازی نیاز دارد.
 

به گزارش فارس، علیرضا علی‌احمدی در دومین نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: تصمیم گرفتیم بعد از 30 سال که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، بازنگری در آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش داشته باشیم و ببینیم با مسیری که طی کردیم چقدر به آرمان‌ها و اهداف آموزش و پرورش رسیدیم.

وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تحول در آموزش و پرورش اظهار داشت: ستاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش شکل گرفته که شورای راهبردی تحول بنیادین نیز متشکل از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، بعضی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعدادی از نمایندگان مجلس، تعدادی از اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و مدرسان حوزه و دانشگاه تشکیل شده است و مسائل آموزش و پرورش را با افق ایران 1404 و در راستای تحقق چشم‌انداز 20 ساله تعقیب می‌کند.

* تغییرات ساختار اداری آموزش و پرورش استان‌ها تابستان امسال انجام می‌شود

علی‌احمدی ادامه داد: آسیب‌شناسی از وضع موجود آموزش و پرورش انجام دادیم که یکی از این آسیب‌های جدی که آموزش و پرورش را دچار روزمرگی می‌کند، بحث عدم توازن نیروی انسانی در آموزش و پرورش و کسری بودجه این وزارتخانه است.

وی افزود: در همین راستا اصلاحاتی را در سرلوحه کار خود قرار دادیم و قدم به قدم حرکت می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نخستین راه، اصلاح ساختاری و سازمانی وزارت آموزش و پرورش بود که در سطح ستاد و وزارتخانه انجام شد و در تابستان جاری در سطح استان‌ها و مناطق انجام خواهد شد.

* برخی از موارد دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش نیازمند شفافیت است

وزیر آموزش و پرورش به دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: قدم دیگر ما اصلاح نحوه سازماندهی بر تخصیص نیروهای انسانی برای فعالیت‌های مختلفی است که آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که این دستورالعمل در 26 صفحه تنظیم شده است، اظهار داشت: در سالیان گذشته تنها یک‌بار دستورالعمل به این گستردگی در سطح آموزش و پرورش مطرح شده است.
علی‌احمدی افزود: در این دستورالعمل که «ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش» نام دارد، تحولات گسترده‌ای از حیث ساماندهی نیروی انسانی پیش‌بینی کردیم که تعدادی از موارد نیاز به شفافیت بیش‌تری نیاز دارد.

وی ادامه داد: موضوع کسری بودجه آموزش و پرورش در مجلس با حضور تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق و نمایندگانی از دولت بررسی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تحولاتی را نیز در دوره‌های آموزشی موجود در آموزش و پرورش با هماهنگی مراجع ذی‌ربط در دست اقدام داریم که هر کدام به تصویب رسید، اعلام می‌کنیم.

* جمعیت دانش‌آموزی کم، هزینه زیاد و عائله آموزش و پرورش افزایش یافته است

علی‌احمدی اظهار داشت: در سال 1376 که اوج جمعیت دانش‌آموزی کشور 5/18 میلیون نفر بوده، 900 هزار فرهنگی در آموزش و پرورش کار می‌کردند و اکنون که جمعیت دانش‌آموزی به 14 میلیون نفر رسیده و به تعبیری دیگر جمعیت دانش‌آموز بخش دولتی 5/12 میلیون رسیده است، یک میلیون و 250 هزار فرهنگی داریم. در حقیقت طی این مدت نسبت نیروی انسانی به دانش‌آموزان دو برابر شده است.

وی ادامه داد: در مورد بخش مالی در دولت‌های مختلف به آموزش و پرورش اهتمام بسیاری شده است. از سال 79 تا 86، اعتبار جاری آموزش و پرورش 8/3 برابر شده و از ابتدای این دولت تاکنون نیز 8/1 برابر شده است. این در حالی است که همیشه شکاف میان نیاز آموزش و پرورش و بودجه‌ای که قابل تخصیص است، اضافه تر می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش نیز از ابتدای دولت نهم تاکنون بیش از 3 برابر شده است و همیشه مسئولان مربوطه در این بخش عنوان می‌کنند که عدالت آموزشی رعایت نمی‌شود.
وی افزود: در حقیقت مشاهده شد که به عائله آموزش و پرورش اضافه می‌شود، دانش‌آموز کم‌تر می شود، بودجه و شکاف هم اضافه می‌شود.
به همین دلیل متوجه شدیم که نیاز به تجدید نظر اصلی در نحوه اداره آموزش و پرورش داریم.

* می‌خواهیم سرنوشت آموزش و پرورش را با افق 1404 دچار تغییر دهیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که وزرای سابق آموزش و پرورش نیز ضرورت تجدید نظر اساسی در آموزش و پرورش را قبول دارند، گفت: همیشه مسائل روزمره آموزش و پرورش باعث شده است کسی جرأت نکند به مسائل بنیادی آموزش و پرورش بپردازد و ما به یاری خداوند، مدیران، معلمان و فرهنگیان و همکاری رسانه‌ها می‌خواهیم سرنوشت آموزش و پرورش را با افق 1404 دچار تغییر کنیم.

وی اضافه کرد: در هر سازمانی وقتی بخواهد تغییراتی ایجاد شود، با مقاومت همراه خواهد بود و اما و اگرهایی را به دنبال خواهد داشت. باید تغییر مدیریت کرد و چالش‌هایی که فراروی تغییر وجود دارد را چاره‌جویی کرد.

علی‌احمدی با بیان این‌که در طرح ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش با چالش‌هایی مواجه هستیم و به شکل‌های مختلف نقطه نظراتی در خصوص این طرح منعکس می‌شود، اظهار داشت: معتقدیم اگر وضعیت آموزش و پرورش به همین روال ادامه یابد، منابع مالی آموزش و پرورش را بیش از این خواهد بلعید و اهداف و آرمان‌هایی که مورد انتظار است، به دست نمی‌آید.

وی با بیان این‌که گریزی از تغییر و تحول نیست، اظهار داشت: خوشبختانه رویکرد رئیس‌جمهور، تغییر و تحول است و به رغم این‌که یک سال از عمر دولت نهم باقی مانده اما 7 طرح اقتصادی را ارائه می‌کند که ارتقای بهره‌وری یکی از این‌ طرح‌های 7گانه است.

* در مدارس دارای بیش از 150 دانش‌آموز 2 معاون فعالیت خواهد کرد

علی‌احمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که دلیل اختصاص یک معاون به ازای 450 دانش‌آموزان در مدرسه چیست، اظهار داشت: این دستورالعمل با توجه به کاهش نیرو در مناطق محروم نگاشته شده بود که اصلاح شد و مقرر شده است که در مدارس دارای بیش از 150 دانش‌آموز 2 معاون شامل یک معاون آموزشی و یک معاون پرورشی فعالیت کنند.
وی در خصوص استاندارد تراکم کلاس‌های درس در دستورالعمل جدید گفت: در دستورالعمل آموزش و پرورش در خصوص استاندارد تراکم کلاس‌ها، تغییر جزئی داده شده است که روی کیفیت تأثیری ندارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: میانگین استاندارد تراکم کلاس‌های روستایی در مقطع ابتدایی 5/16 و در کل کلاس‌های ابتدایی 7/21 است. این استاندارد در کلاس‌های روستایی در مقطع راهنمایی 2/19 و در کل کلاس‌های مقطع راهنمایی 3/24 و در مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی نیز در کلاس‌های روستایی 1/21 و در کل کلاس‌های متوسطه و پیش‌دانشگاهی 8/24 است.

* بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش را دوباره مرور کردیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش مشکل ندارد بلکه بیش‌تر زمینه‌سازی نیاز دارد. برای این‌که فرصت برای زمینه‌سازی فراهم شود، رؤسای آموزش و پرورش استان‌ها را دعوت و با هم یکبار دیگر بخشنامه‌ را مرور کردیم. بعضاً متذکر می‌شدند که یک مقدار فرجه بیش‌تری دهیم که زمینه‌سازی شود.

وی ادامه داد: مورد به مورد نشستیم و در برخی موارد تفویض اختیار دادیم که به اقتضای هر منطقه در دستورالعمل تجدید نظر صورت گیرد. صورت جلسه دادیم که بعد از هماهنگی با معاونت برنامه‌ریزی، بخشنامه شود.

علی‌احمدی افزود: در بخش اختصاص معاون به مدرسه غفلت کرده بودیم. در قانون احیای معاونت پرورشی، یک معاون به مدرسه اضافه شده است که ما در نوشتار یک معاون را نوشته بودیم و اکنون دو معاون ثبت شده است.

* 15 هزار مدرسه زیر 15 دانش‌آموز در کشور داریم

علی‌احمدی در خصوص ایرادی که به انحلال مدارس زیر 15 دانش‌آموز در دستورالعمل جدید آمده است، گفت: متوسط جمعیت دانش‌آموزی مدارس زیر 15 دانش‌آموز، 8 دانش‌آموزان است و ما در کشور، 15 هزار مدرسه زیر 15 دانش‌آموز داریم.
وی ادامه داد: هدف این است که این مدارس تجمیع شود و به جای آن‌که یک معلم به چند پایه تحصیلی درس دهد، هر پایه تحصیلی یک معلم داشته باشد که عنوان می‌شد مسیر برخی روستاها صعب‌العبور است، مناطقی اختلافات فرهنگی و قومی دارند و برخی خانواده‌ها نیز ممکن است که اجازه تردد دانش‌آموزان دختر را ندهند.

* اضافه کار فرهنگیان پرداخت می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در خصوص موضوع حذف اضافه‌کاری نیز اظهار داشت: اضافه‌کاری دیون ناپذیر است و از سالی به سال آینده موکول نمی‌شود و اگر سازمان و نهادی اعتبار داشته باشد می‌تواند اضافه کاری پرداخت کند.

وی اضافه کرد: در دستورالعمل جدید آمده است که استان‌ها به اندازه پولی که دارند، خرج کنند و هر کسی هم که اضافه کاری می‌‌کند، ابلاغ بگیرد.

علی‌احمدی در خصوص اظهار نگرانی فرهنگیان درباره حذف اضافه‌کاری گفت: بخشی از همکاران ستادی با بخشنامه 230 به ستاد آمدند یعنی نیروی آموزشی بودند که به ستاد آموزش و پرورش منتقل شدند. در این حالت به جای 24 ساعت تدریس، 40 ساعت کار می‌کنند و مقرر شد که تفاوت این ساعت به عنوان اضافه‌کاری پرداخت شود.

وی ادامه داد: معتقدیم کار تدریس با کار اداری فرق دارد ثانیاً این بخشنامه برای ابتدای انقلاب بود که به دلیل پاکسازی نیازمند نیروهای ستادی در آموزش و پرورش بودیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتبار به اندازه اضافه کار سال آینده بین استان‌ها تقسیم شده است تا نگرانی فرهنگیان در مورد اضافه کار حل شود.
/ 0 نظر / 17 بازدید