استرس

کنترل وکاهش استرس استرس شامل واکنشهای عاطفی و فیزیکی حاصله در دگرگونیهای زندگی ماست . و به بیانی دیگر ، استرس واکنش ارگانیزم  به رخدادهای خارجی میباشد . عوامل استرس زا ( استرسور ) نسبت به محیط و حساسیت انسانها متمایز میگردند . استرس از دیدگاه فیزیولوژیک بدین شکل تشریح میشود که وقتی استرسور به شخصی تاثیر گذارد ، بخش هیپوتالاموس مغز جهت پاسخگویی به آن سیگنالهایی به غدد فوق کلیوی ارسال میکند ، و غدد فوق ، هورمونهایی ( کورتیزول ، آدرنالین ) جهت واکنش دفاعی بدن تولید میکنند . بدین ترتیب استرس پدیده ای طبیعی میباشد و لازمه پاره ای از امور زندگی ماست . البته استرس منفی میتواند ، عاملی بازدارنده در فعالیتهای متفاوت ما باشد . بدین خاطر استرس را باید کنترل کرد . تعدادی از اصول کنترل و کاهش استرس:  خود را دوست داشته باشید و بخود احترام بگذارید .  لبخند بزنید و از هر لحظه زندگی لذت ببرید .   حامل ناراحتی روحی خود نباشید و آنرا دور اندازید .   از محیطی که دچار استرس میشوید ( یا شده اید ) فاصله بگیرید .   به ظاهر خود برسید و لباسهای تنگ نپوشید .   با خدا راز و نیاز کنید .  انتظار شکست را در زندگی داشته باشید .  به میزان لازمه بخوابید .  به دوستانتان بگویید که روز جالب و فرح بخشی را داشته اید .  نرمشهای شل و سفت کننده عضلانی را انجام دهید .  مواردی را که باعث استرس شما میشوند ، شناسایی نمائید تا بتوانید با آنها مقابله نمائید ، اما به عمق این مسائل فرو نروید .  هنگامی که استرس بر شما چیره میگردد ، اسم چند شخص یا چیزی که به شما آرامش میدهد را تکرار کنید .  وقتی دچار استرس شدید ، از خود بپرسید که آن موضوع ارزش افسردگی شما را داشته است ؟ - غالبا جواب “نه” میباشد .  گرفتاریهای جزئی زندگیتان را بزرگ جلوه ندهید و آنرا بهانه ای برای عدم ترقی خود نکنید .  هنگام بروز استرس نزد دوستانتان بروید ، به هم فکاهی بگوئید و بخندید .  با افرادی که دیدگاه منفی دارند ، کمتر برخورد کنید و یا نکنید .  روزانه دوش بگیرید و به چهره خود برسید . ♥ یک یا چند سرگرمی هنری داشته باشید .  تو خود (تو دار) نباشید و همه چیز را در دلتان نگه ندارید .  از “نه” گفتن خجالت نکشید . اگر در مواردی “بله” گفتن را دوست ندارید ، بگوئید : ”نه” .  مشکلات کاریتان را به خانه نیاورید .  زیاد فکرتان را در باره آینده مغشوش نکنید .  به مسابقات ورزشی ، برنامه های هنری و موسیقی بروید .  اعتماد به نفس داشته باشید و بخود اعتماد کنید .  با ندانستن پاره ای ار معلومات ، محزون نگردید .  زندگیتان نظم داشته باشد ، برنامه کاری روز بعد را مهیا کنید  و موارد فراموش شدنی را یادداشت نمائید .  کارهایتان را با علاقه و اشتیاق انجام دهید .  لازم است گاهی با خود خلوت کنید. گاهی بر اتاقتان سکوت حاکم باشد تا آشفتگی از شما فاصله گیرد .  حرف بیهوده نزنید ، موجب رنجش دیگران نگردید و غیبت نکنید.   با مدیتیشن فشارهای عصبی را از بدنتان خارج نمائید .  به عقاید مردم احترام بگذارید ، به محرومان و بیماران کمک کنید .  در محیطی شاعرانه و دل انگیز ، به موسیقی ملایم گوش دهید .  به سلامت جسمی خود برسید ، به میزان متعادل غذا بخورید و وزنتان را در حالت عادی نگه دارید .  قبل از خرید وسیله خانگی ، مطمئن گردید که آن وسیله موجب استرس شما نمیشود .  بیاموزید که از محیط خانواده لذت ببرید و این محیط را بهداشتی نگه دارید .  هنگام بروز استرس ، چیزی را در پنجه دست گذاشته و آنرا فشار دهید .   در طول روز با امور متنوعی مشغول گردید .  در پی افکار خیالی نباشید و افکار مفید را پیگیری کنید .  یک فرد نمونه باشید و خطای دیگران را ببخشید .  صبح ها زودتر برخیزید تا کاملا به امور صبحگاهی تان برسید .  از انزوا دوری کنید .  در مورد منشا استرستان با خانواده و دوستانتان مشورت کنید .  نفس عمیق بکشید و حداقل هفته ای چهار بار ورزش کنید .  مسائل منفی را به خودتان تلقین نکنید .  قناعت را بیاموزید و از حسادت فاصله بگیرید .  روزانه به گردش بروید .  اگر هوا بارانی باشد به تماشای محیط بپردازید . در شبهای مهتابی قدم بزنید و ستارگان را تماشا کنید .  منزلتان را با اسباب اضافی شلوغ نکنید .  از کمک خواستن در صورت نیاز کوتاهی نکنید .  به دنیا لبخند بزنید.
/ 1 نظر / 10 بازدید
مرضیه

دیشب راجع به یکی از پستاتون سوالی پرسیده بودم و امروز میبینم اون پست حذف شده..این یعنی چی؟